Markedsføring og boksalg

Dette er viktige elementer i prosessen for å lykkes med prosjektet, og å sitte igjen med en hyggelig opplevelse, både økonomisk og sosialt. Her vil vi gjennomgå alle relevante elementer for nå  ditt marked og dine lesere med ditt produkt. Dette vil variere fra bok til bok, og hvilke målsetninger du har, det er selvsagt også tema og sjangeravhengig.

Kvinne holder en mobil foran laptop med handlesymbol flytende i luften

Forfattere skriver fordi det er noe de er gode til, og har en historie å fortelle. Alle forfattere som vil lykkes lærer fort at skriving ikke er den eneste jobben de må ta. Om de ønsker at folk skal lese det de skriver og at de vil tjene penger på det, så finner de ut at de selv må aktivt markedsføre og selge boka.

Markedsføring er et «skitten» ord for noen, dette fordi de assosierer det med en useriøs selger.

Dette er definitivt ikke tilfelle. Det handler kun om å fortelle folk om boka di.

Du har akkurat skrevet et manus og ønsker nå å få boken presentert i landets bokhandlere og nettbokhandlere for deretter å bli solgt til nye lesere. En klok mann sa en gang «at de fleste gode ideer forblir dette fordi de er kamuflert som hardt arbeide» eller noe sånt….

Dette gjelder definitiv for deg som selvpubliserer. Suksess avhenger helt og holdent av din innsats og nettopp hardt arbeid.

Mange tror at bare boken er registrert i den norske bokbasen og dermed er tilgjengelig for bestilling hos bokhandlere og nettbokhandlere, vil boka selge seg selv. Dette er ikke tilfelle. Som oftest vil bokhandlere ikke kjøpe inn boken før den selger, altså «høna og egget». Du må selv sørge for å gjøre boken kjent; hos alle du kjenner, i sosiale medier, lokal presse etc.

Videre må du bygge kunnskap om deg som forfatter; hvem er du? Hvem er personene i boka de?

Dette kan vi hjelpe deg med. Vi kjenner dette markedet og har en rekke råd og verktøy som vil hjelpe deg på veien. Vi tilbyr derfor en samtale hvor vi sammen setter opp en plan for hvordan vi skal lykkes og hvilke verktøy du har behov for. Her er noen eksempler:

  • Utsendelse av vurderingseksemplar til ulike personer og redaksjoner for å få boken omtalt

  • Markedsføring i sosiale medier som Facebook

  • Utvikling av markedsmateriell som brosjyrer eller plakater

  • Pressemelding og informasjon til bokhandlere

  • Plan for å besøke bokhandlere du kanskje kjenner eller er i ditt lokalmiljø

  • Arrangere boklansering

  • Oppmelding av boken i bokbasen slik at den kan bestilles av alle bokhandlere og nettbokhandlere

Markedsføringsmetoder

Vi snakker ofte om to metoder for markedsføring, passive og aktive metoder.

En passiv metode kan være å legge linker for den nye boka til andre bøker du kan ha skrevet. Dette vil dra de andre bøkene med seg slik at du øker det totale salget

Eksempel på aktiv markedsføring er å starte aktiviteter på sosiale medier, lage intervjuer, sende e-post, meldinger og besøke bokhandlere. Dette vil skape oppmerksomhet om boka, og folk vil begynne å interessere seg.

Kombinering av disse to metodene vil hjelpe deg til større salg av bøkene på en effektiv måte.

Vi skal her gi deg noen tips om hvordan du i praksis setter ballen i gang.

Bygg din egen merkevare

Om du har utgitt flere bøker eller om det er din første bok, må du starte prosessen med din egen merkevare.

Om noen ønsker mer informasjon om deg eller dine produkter så må du sørge for å være tilstede i alle relevante kanaler, websider, sosiale medier, aviser tidsskrifter, etc. du må sørge for at informasjon finnes der folk søker.

Lag din egen webside, dette er viktig.

Lag en side for hver bok du måtte ha, hvor du viser omslag, vaskeseddel, pris, eventuelle tilbud, linker til nettbokhandlere etc.

Lag en bokside på websidene. Lag linker til alle boksidene, dette hjelper til med søkemotoroptimalisering, samtidig som dine lesere får et sentralt sted for informasjon.

Lag Facebook-sider. Det ert forskjell på en Facebook-profil og en Facebook-side. Profilen tillater et begrenset antall følgere, en Facebook-side kan ha ubegrenset antall av følgere, hold deg til Facebook- sider.

Twitter-konto. Twitter er et av de mest populære nettverkene. Det er et lett å «twitre» og å nå dine følgere.

Googleprofil. Google er verdens mest populære søkemotor. Å ha en Google+ profil er en løsning som krever lite av den som søker deg.

Bruk linker til dine profiler og websider. Når alle profiler og websider er oppe, så link de sammen slik at den enkelte kan nå deg på de sosiale medier de foretrekker.

Lag e-mail lister for å nå alle dine potensielle kjøpere, folk du har vært i kontakt med, sørg for å komme direkte til deres innboks med informasjon, ukentlig eller periodiske informasjonsbrev øker salget.

Gi dine følgere anledning til å abonnere på dine informasjonsbrev.

Lag en abonnementsgave for de som tegner seg på å motta informasjonsbrev.

Om du har følgere på sosiale medier, sørg for at de blir minnet på å besøkle websidene dine, og tegne seg på mailinglisten for informasjonsbrev, dette bør skje på ukes eller fjortendagers basis.

Legg webside og linker til boka eller bøkene dine i all din e-mail kommunikasjon, dette gjelder uansett hvem du sender mail til.

Disse tiltakene vil hjelpe deg godt på veien til å bygge din merkevare. Du når leserne lettere når dette systemet er oppe og kjører.

Hva gjør du før boka er ferdig trykket?

Du bør starte så tidlig som mulig med markedsføringen. Noen ganger kan dette være før skrivingen har startet, eller om du kan skape interesse blant kjøperne mens prosessen er i gang, vil du raskt øke interessen og salget når boka gjøres tilgjengelig.

Disse aktivitetene er like viktige og nyttige selv om boka er publisert.

Legg ut utkast til/omslaget på bloggen eller send det på mail til dine kontakter for å få kontaktene engasjert og varslet om at det kommer en ny bok. Du vil sannsynligvis få en masse spørsmål om boka og tidspunkter, dette skaper engasjement som vil betale seg når boka foreligger og skal lanseres.

Spør dine kontakter om de vil være «beta lesere», det vil si at de leser boka før den er endelig ferdig og girt deg tilbakemelding og publiserer dette videre til sine kontakter.

Lag boken også som e-bok, eller du kan lage smakebiter av boka som e-bok for å skape etterspørsel.

Bestem der for pris strategi slik at du f.eks. har rabatter for bestilling en periode før boka er lansert.

Lag en liste for nøkkelord om boka, slik at det er lettere å lage annonser og bloggkampanjer.

Lag hashtags som brukes av lesere for bøker som likner din bok. Dette gjør det lettere å finne lesere på Twitter.

Finn Facebook sider og grupper som relaterer seg til din bok.

Finn Facebook sider og grupper som du kan være med i, og hvor du kan være en aktiv bidragsyter.

Ikke bruk disse gruppene til bare å si «KJØP BOKA MI». Vær en hjelpsom og bidragende, svar på spørsmål, og delta i all aktivitet på en positiv måte.

Finn diskusjonsgrupper som relaterer seg til din sjanger. Disse grupper vil ofte gi deg tilgang til personer som liker din sjanger og kjøper denne type bøker. Legg en link til hjemmeside fra disse grupper.

Finn blogger som evaluerer bøker i din sjanger. Send boken til disse for evaluering, dette gir god respons.

Bestem deg for lanseringstidspunkt. Finn den beste ukedag, tid i måneden, om det er helligdager du må ta hensyn til, og at du har tid nok til å gjøre en profesjonell lansering.

Lag en bloggtur. Kontakt blogger som vil la deg skrive om boken din. Om du kan ha dette gående med jevne mellomrom i noen uker etter lanseringen så har du et godt momentum for større salg.

Brainstorm om hvem som er dine kjøpere. Liker de temaer du skriver om, for eksempel katter, kaniner eller hunder om du skriver om dette, eller sykdommer eller andre spesielle interesser.

Bak på,boka legger du link til websiden din, facebook-siden, twitter-profilen, og andre steder du kommer til.

Markedsføring er ikke et engangs stunt, det er en prosess som går i det uendelige, her er det om å gjøre å skape entusiasme og interesse hos leserne.

Fortell om salgs-suksesser nå 500, nå 1000 eks solgt etc.

Få noen av dine kontakter til å gi en positiv uttalelse om boken.

Takk leserne for god respons, få flest mulig til å reagere slik at de kommer inn på mailing listen din.

Lag signerings arrangementer, slik at du kommer i kontakt med leserne og kan rapportere om dette.

Forrige
Forrige

Hvordan fastsette utsalgspris på boken din?